Bienvenida a Buenos Aires

16 augustus 2017 - Buenos Aires, Argentinië

¡Hola desde Buenos Aires!

Het duurde even, maar na 2 vluchten van in totaal 14 uur vliegen ben ik gisteren dan eindelijk aangekomen in Buenos Aires. Heel veel geluk gehad want tijdens de overstap ging het al bijna mis. Eenmaal aangekomen op de luchthaven van Frankfurt zou ik 1 uur de tijd hebben om over te stappen op mijn andere vlucht maar deze werd steeds korter doordat we met een busje uit het vliegtuig werden opgehaald en naar de aankomsthal werden gebracht wat nogal lang duurde. Eenmaal in de luchthaven bleek dat mijn vlucht helemaal in een andere terminal vertrok en ik met een soort metro naar de andere terminal moest. Eenmaal aangekomen waren ze bijna klaar met boarden en kon ik gelukkig nog net optijd instappen voor de vlucht. Dit was mijn laatste vlucht rechtstreeks naar Buenos Aires. De volgende ochtend landde ik rond 06:30 (lokale tijd). Eenmaal aangekomen heb ik een transfer geboekt die me naar mijn studentenhuis zou brengen. Het is hier zo'n chaos op de weg iedereen rijd waar hij wil, er gelden volgens mij bijna geen regels en er wordt continue getoeterd. Ik dacht nog bij mezelf, dat hier niet veel ongelukken gebeuren.. en ja hoor, de bus waar ik in zat knalt hard tegen een andere bus. Stonden we ruim een half uur langs de kant omdat de buschauffeur formulieren moest invullen. Na een lange reis eindelijk aangekomen te zijn bij mijn kamer was ik ontzettend moe. ik heb mijn koffer uitgepakt en ben boodschappen gaan halen. Ik had voldoende euro's op zak meegenomen om deze te wisselen op de luchthaven maar door alle indrukken was ik dat helemaal vergeten. Je kan hier wel pinnen maar maximaal €100 per transactie waar je €5,- administratiekosten over betaald, belachelijk eigenlijk! Na wat boodschappen te hebben gedaan ben ik met de metro naar mijn stage gegaan om te kijken waar het is en hoe ik er moet komen. Het was met de metro goed te doen maar ik begreep van een huisgenootje dat ik beter met de bus kan gaan en dit korter is. Vandaag was mijn eerste stagedag en heb ik ook meteen de bus gepakt. De bussen kosten bijna niks. Ik moet 6,5 peso betalen om naar mijn stage te komen (ruim een half uur in de bus), dit is omgerekend nog geen 35 cent. Vanmorgen moest ik er om 10 uur zijn. Ik liep om 10 voor 10 het gebouw binnen en meldde me bij de receptie. Zij wist nog van niks en zou vragen aan de baas hoe laat hij er zal zijn. Zij gaf mij vast een korte rondleiding door het bedrijf en liet me de werkruimtes zien. Ik mocht even plaatsnemen en zij ging contact opnemen met mijn baas. Even later vertelde ze me dat hij er over 10 minuten is. Het zullen waarschijnlijk wel Argentijnse 10 minuten zijn geweest want na een klein half uurtje was hij er uiteindelijk. Het blijkt dat hier iedereen vaak later is op werk of niet optijd komt omdat de bussen geen vertrektijden hebben. Soms komen ze, soms niet en dan moet je even wachten, en soms komen er ook een paar bussen achter elkaar aan met dezelfde bestemming. Het schijnt hier allemaal normaal te zijn, even wennen is dat. Eenmaal kennisgemaakt met mijn baas zijn we gaan zitten en vertelde hij mij allerlei informatie en achtergrond over het bedrijf, de medewerkers en de studenten. Het was best pittig want alle communicatie ging in het Spaans. Na 1,5 uur alles te hebben doorgenomen met mijn baas kreeg ik via de email documenten gestuurd die ik goed door kan nemen met info over wat het bedrijf aanbied en hoe de systemen werken die zij gebruiken, en uiteraard waren deze ook weer helemaal in het Spaans. Het is even wennen, maar wel ontzettend leuk en leerzaam. 's Middags had ik 1 uur pauze. Wanneer je deze pauze houd maakt niet uit, dat mag je zelf kiezen. Docenten hebben wel vaste pauzes maar in het kantoor mag je zelf kiezen hoe laat. In de middag begon om 2 uur een andere stagiaire met werken. Zij komt uit Engeland maar spreekt vloeiend Spaans. Deze week is haar laatste week en daarom kon zij mij vandaag nog veel vertellen en uitleggen. Ze liet mij onder andere zien dat zij voor de marketing van het bedrijf een rooster hebben met wat voor berichten er per dag moeten worden geplaatst op social media. Bij elke dag staat een soort opdracht, bijvoorbeeld een filmpje van een leraar of een bezienswaardigheid in Buenos Aires als aanbeveling. Dit zet je elke dag in elkaar en plaats je op de social media van het bedrijf. Mijn eerste dag was vooral veel, maar ook heel veel informatie en heel erg veel Spaans praten. Ik heb haast geen woord Engels gesproken. Wel ontzettend leuk! Morgen begint mijn tweede stagedag alweer. Ik heb er erg veel zin in, al ben ik van de vlucht en alle indrukken wel erg moe en ben ik denk ik blij als het vrijdag weekend is en de kans heb om even goed bij te slapen. Dit waren voor nu mijn eerste dagen en indrukken in Buenos Aires. Ik zal binnenkort weer een stuk schrijven als ik wat meer heb gewerkt! :)

Buenas noches y hasta pronto!

1. Maya:
    Hola Evy!
    Fijn dat je ondanks alle obstakels goed bent aangekomen!
    Jammer dat je niet even de tijd kreeg om bij te komen van de reis maar meteen vol aan de bak moest...
    Maar wél heel fijn dat de eerste stagedag goed is bevallen en je je zo goed redt in het Spaans.......... nog even en jij spreekt het straks ook vloeiend!!
    Heel veel succes met de stage en veel plezier in Buenos Aires!
    Muchos saludos desde Tilburg, Maya xxx
  2. Dorus:
    16 augustus 2017
    We hadden al veel gechat Evy fijn! Maar het is ook superleuk om het hier te lezen!
  3. Claudia:
    16 augustus 2017
    Hey Evy, laat alle indrukken rustig op je inwerken. De verdeling en arbeidsdruk zijn tot op heden stukken relaxter dan op Lanzarote, denk ik. Veel plezier en lukt t met lactose vrije spulletjes? XXX Erik & Claudia